dinsdag 24 april 2007

Vanishing Muslin



Net thuis van het werk, is weer laat geworden.
Ik ben de laatste dagen steeds braaf over ATC post aan het schrijven maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik zelf stil zit. In tegendeel, het geeft mij de kans om aan wat werk verder te gaan wat ik nog niet direct op Blogger wilde zetten omdat het nog niet geheel naar mijn zin is. Dus ik ben wel degelijk heel hard aan het werk, het komt me gewoon even heel goed uit die post allemaal. Zo ook een vraag die Lynda me stelde of ik wel eens met Vanishing Muslin heb gewerkt. Dat heb ik inderdaad een aantal keer, hierbij een aantal voorbeelden. Het voordeel van Vanishing Muslin is dat je een mooie structuur krijgt. Het nadeel ervan is dat het alleen in wit komt dus je zult het moeten verven als je een kleurtje wilt, dat is op zich niet erg maar om het te laten verdwijnen, moet je het wegbranden door middel van een strijkijzer of hittepistool. Dit is geen snel proces en daardoor word je lange tijd blootgesteld aan de verfdampen. Ik heb buiten gewerkt met een masker op maar toch kreeg ik het nog vrij benauwd er van. Dat heeft me eigenlijk tegen gehouden er verder mee te experimenteren. Waarschijnlijk zal de verf die je kiest ook een verschil maken, maar nu ik er zo over zit te denken; je kunt het ook verven na het branden. Dat zal iets schelen maar lost niet het hele probleem op, de brandlucht zal toch blijven. Tevens wordt de oppervlakte van het Vanishing Muslin erg poreus en ook nadat je gestopt bent met wegbranden blijft het uit elkaar vallen nog een poosje doorgaan.
Er staat tegenover dat het soms erg mooie eindresultaten kan opleveren. Blijft een kwestie van veel uitproberen.

Just came home from work, it's late again. The last couple of days I am writing about ATC post, but this doesn’t mean that I am quietly sitting doing nothing. On the contrary, it gives me the chance to work on something that I don’t want to post on Blogger yet, because it is not ready. So I am working very hard, it just suits me very well at the moment; all the mail that I receive. Like a question that Lynda asked me: Did I ever work with Vanishing Muslin? Yes I did, I post some examples here. The advantage of Vanishing Muslin is that it gives a great structure. The disadvantage is that it only comes in white, so you have to paint it if you want some colour. That is not a problem but to make it disappear you have to heat it with an iron or a heat gun. This is not a quick process and that is why you are in the paint air for a long time. (Not very good for your health) I worked outside but even with a mask I found it very oppressive. That’s what kept me from further experiments. The paint you are using probably makes a difference, and now I ‘m thinking about it; maybe you can paint it after heating also. It would not solve the whole problem, de smell of burning will stay. Also the surface is getting very porous, and even after you stopped heating it is still falling apart. But it gives some beautiful results sometimes. It is worth experimenting a lot.

1 opmerking:

Purple Missus zei

Thanks for that Jacqueline. Are all 3 samples made with vanishing muslin? It seems like quite hard work. Is there anything else you use which would give you the same results?