dinsdag 6 november 2007

Gisteravond zat ik een beetje te suffen achter mijn bureau, wat zal ik nu weer eens gaan doen. Ideeën genoeg maar even geen zin om iets groots aan te pakken. Dat zal even moeten wachten tot het weekend als ik weer rustig een hele dag achter elkaar kan werken. Wat dat betreft is het toch handig om volgens een bepaald schema te werken dan weet je precies wat je die dag gaat doen. Ik zal eens even tussen mijn boeken neuzen, kijken voor een ander boek om door te nemen. Ik heb ook alle boeken van Maggie Grey en Jan Beany/ Jean Littlejohn, het tweede boek van Maggie heb ik eigenlijk ook nog steeds niet echt gelezen. En in de serie van Jan Beany/ Jean Littlejohn is ook nog genoeg te vinden. Uiteindelijk kreeg ik ineens een idee toen ik die stempel lap die ik een tijd geleden heb gemaakt zag liggen. Jaren geleden was er een nieuwe rage: Antieken. Je kon toen van allerlei stoffen beestjes kopen (o.a. konijntjes) die je een antiek look kon geven. Het leek me wel een grappig idee omdat op die stempellap uit te proberen. Ik heb hem eerst op een lap vilt genaaid om het iets steviger te maken.
Zo werkt het: Je smeert de lap in met boekbinderslijm (Modge Podge) of pretex, laten drogen. Hierna een tweede laag erop zetten en laten drogen. Voorzichtig wat patina er op aanbrengen en goed uitsmeren met een oud doekje. De stof krijgt nu een prachtige Vintage look. Uiteraard wordt de pretex een beetje hard, dus het is verstandig eerst te stikken voor je de stof gaat behandelen.

Yesterday I was behind my desk, drowsing (is that the word?) a bit, what shall I do next. Ideas plenty, but I was not in the mood to start something big. That shall have to wait till the weekend when I can work all day threw. I made me think that it is so easy to work with a schedule; you know exactly what to do each day. I shall browse in my books; see if I can find another book to work with. I have all the books by Maggie Grey and Jan Beany/ Jean Littlejohn, the second book by Maggie I actually didn’t read yet. And in the series of Jan Beany/ Jean Littlejohn there is also a lot to find. Finally I got this idea when I saw the stamped fabric that I made a while ago. A couple of years ago there was a new thing on the market: Aging fabric. You could buy a whole lot of fabric animals that you could give a vintage look. I seemed like a funny idea to use this on the stamped fabric. I first sewed it on a piece of felt, to make it more firm.
This is how it works: Put a layer of Modge Podge or pretext on it and let it dry. Than add a second layer and let it dry. Carefully add some patina on it, and polish it with an old rag. The fabric gets a nice vintage look. Because of the pretext the fabric becomes hard, so it is wise to stitch it first and than put the pretex layer on the fabric.

Geen opmerkingen: