zaterdag 19 april 2008

Angels




Gisteren ben ik met een vriendin gaan shoppen in Delft. Delft is een heel leuk oud stadje met een heleboel grachtjes en een heleboel verschillende winkeltjes. Je vindt er veel keramiek (logisch met al dat Delfts blauw) maar ook heel veel kunst/ winkeltjes. In een van de winkeltjes heb ik deze prachtige poëzie plaatjes gevonden, engelen, vogels en zeedieren. Vooral de engelen zijn mijn favoriet en ik kon ze dan ook niet weerstaan, maar ik zit me af te vragen hoe ik ze kan gebruiken voor mijn doeleinden. Ze zijn erg teer en scheuren heel makkelijk. Misschien moet ik ze door een lamineer apparaat gooien? Of zal ik ze eerst kopiëren en proberen ze op stof af te drukken? Af en toe ben ik te zuinig op mijn spullen, ik realiseer me dat ik er maar één van heb op dat moment. Wat als het niet het goede project is? Dan ben ik mijn plaatje kwijt. In het begin maakte ik overal een kopie van, maar ik realiseerde me ook dat ik de kopieën nooit zou gebruiken want het is helemaal niet leuk om hetzelfde plaatje twee keer te gebruiken. Vroeger had ik dat ook met stof, als ik prachtige lapjes had gekocht wilde ik gewoon de schaar er niet in zetten. Het was gewoon nooit het goede project, tot ik jaren later nogmaals het lapje liefkozend openvouwde en zag dat het op de vouwlijnen helemaal verkleurd was. Ik was er dus niets mee op geschoten. Stofje was gewoon verspild! Waarom kan ik dan nu geen beslissing nemen wat ik er mee ga doen? Is dit voorzichtigheid, onzekerheid of gewoon zuinigheid? Ik heb er nog niet veel van geleerd, misschien accepteer ik gewoon niet dat ik ook wel eens foute keuzes maak? Jeetje, je kunt wel merken dat ik een zware week achter de rug heb, ik ben teveel aan het denken/ piekeren geloof ik?

Yesterday I went shopping with a friend of mine in Delft. Delft is a very old city with a lot of canals and very different shops. You can find there a lot of ceramic (that’s where Delfts blue ceramic comes from) but also a lot of art/ shops. In one of the shops I found these beautiful pictures, angels, birds and sea animals. Especially the angels are my favourite and I couldn’t resist them. But I am wondering; how can I use them for my own purposes. They are very fragile and tear apart easily. Maybe I have to laminate them first? Or shall I copy them and try to print them on fabric? Sometimes I am too close to my stuff, I realise I have only one of them at the moment. What if it isn’t the right project? I lose my image. In the beginning I copied everything, till I realised that I would never used the copies because it is no fun using the same image twice. I used to have that with fabrics, when I bought some beautiful fabric, I hesitate to cut it. It was never the right project, till years later I caressed the fabric and opened it and saw that the folds where fading. I didn’t gain anything. The fabric was just lost! Why can’t I make a right decision about this images now? Is this caution, uncertainty or just be penny-wise? I didn’t learn from this, maybe I just can’t accept the fact that I make wrong decisions? Gosh, you can see that I had a very hard week, I am thinking/ worrying too much, I guess?

6 opmerkingen:

Corryna zei

Jacqueline, wat enorm herkenbaar. Ik omring me ook met prachtige spullen, maar de mooiste blijven vaak liggen omdat ik ze zo mooi vindt. En dat is zo jammer. Net over er geen mooie spullen meer zijn als je ze gebruikt. Maar weet je wat: altijd zul je mooie spullen vinden. Andere misschien, maar net zo mooi of zelfs mooier. En de kunst is om er van te genieten op het moment dat je het hebt en er mee bezig bent. Niet stilstaan bij de toekomst, maar juist bij het moment zelf. Bewust het geluk laten binnenstromen. Dat is wat we allemaal veel te weinig doen. We denken zo veel vooruit dat we te weinig genieten van het nu. Dat las ik ook in je berichtje over het strand. Een mooie voorbeeld vind ik het genieten van eten. Je kunt het snel naar binnenwerken en denken aan de duizend dingen die je nog moet doen. Of je vergeet al die dingen en proeft en geniet. Dat is hoe het moet. Dus: gebruik je mooie aanwinsten Jacqueline en sta maar niet stil bij dat het mis kan gaan, dat het straks op is. Dat je er lol van hebt is al winst :-).

Corryna

Sam Marshall zei

Hi Jacqueline,
Those images are beautiful. I understand what you mean about finding the right project. You could copy them, but use the originals. That way you can just go for it and even if the project doesn't work out- you still have a copy. xxx

Janny de Roo zei

Jacqueline, ik kan me jou twijfel voorstellen, daarom zou ik ze eerst gaan kopiëren denk ik. Valt het niet tegen, dan moet je het project tweemaal maken.....! Wens je succes!
groetjes, Janny

Nelleke zei

Ik denk altijd maar zo, het is maar een lapje! Gewoon de schaar in zetten, heb er nooit spijt van gehad. Cherilyn vertelde ook tijdens een workshop, leuke, mooie lapjes nemen voor proeven, anders wordt het echt niet mooi.
Oke, met sommmige dingen moet je voorzictig zijn, maar realiseer je wel dat spulletjes langer meegaan dan een mensenleven. De rommelmarkten staan vol met dierbare spullen, het nageslacht biedt ze gewoon te koop aan voor een paar stuivers.
Neem een beetje tijd voor jezelf!

sharon young zei

Hi Jacqueline
i know just how you feel, I'n the same with all new stuff no matter what it is, i save new clothes and only wear them for best, so the go out of fashion before I've worn them more that once, but i never learn!!
The way I get round this dilemma artistically is to scan stuff into the computer, as you know, and try it in a composition to see if it works , it just gives me a little bit of confidence to get going. But it does take away some of that fear and tension which I think brings life and interest to a piece.

Purple Missus zei

How I know that feeling Jacqueline - too frightened to use something in case you ruin it :)Maybe you could copy them, have a trial run and see what works best. Once you find something you like then you can use the originals.