maandag 13 oktober 2008

Allereerst, sorry dat ik nog niet iedereen heb kunnen antwoorden, hartelijk bedankt voor jullie commentaar, Ik had echter 270 mailtjes en 450 blogpost te lezen, ben er nog niet doorheen!!!

Ooit heb ik eens een quilt gemaakt die ik Dark Forces heb genoemd omdat deze quilt totaal zijn eigen leven ging leiden. Volgens mij ben ik daarna gestopt met van tevoren ontwerpen, soms kan je namelijk het proces niet sturen. Met deze quilt is hetzelfde aan de hand; ik zou hem dan ook heel makkelijk Dark Forces II kunnen noemen maar het is te lang geleden om hier een tweede exemplaar van te benoemen. Ik had een idee in gedachten voor het quiltwerk, ik had zelfs een ornament, gemaakt van vilt, hiervoor klaar liggen wat het hart van deze quilt zou moeten worden, maar ook dat heeft het niet gered. Toen mijn naald een keer de stof raakte was het gebeurd, als vanzelf ging hij de contouren van de geverfde stof volgen. Het licht-donker contrast is dan ook erg heftig en ziet er een beetje mystiek uit. Toen ik bij het laatste gedeelte van de rand kwam zag ik ineens in de verf een soort mannetje verschijnen. Het doet me een beetje aan een Afrikaanse sjamaan denken. Ik heb hem dan ook zo gelaten, over sommige dingen moet je maar niet teveel nadenken. Deze vakantie had zowiezo een spiritueel tintje, waarschijnlijk gevoed door alle boeken die ik (puur toeval) had mee genomen. In een omgeving die zo mooi en zo rustig is, met als adembenemend uitzicht een licht besneeuwde berg terwijl jezelf op het terras van de zon zit te genieten......ga je over veel dingen nadenken. Tijd voor goede voornemens......alweer?

At first, thanks for all your comments, sorry if I didn't answer them. But I had to read 270 emails and 450 blog posts. I am not threw yet!!!

Once I made a quilt that I called Dark Forces because these quilt totally went its own way. I think that was the moments that I stopped designing in front, sometimes you can´t control the process. This quilt is the same; I could call it Dark Forces II but it’s been too long to rename a second one. I had an idea in mind for this quilt; I even made an ornament for it from felt, that would be the heart of it, but that also didn’t make it. Once my needle approached the fabric it immediately started to follow the lines of the painted fabric. The light-dark contrast is very heavy a looks a bit mystic. When I came to the last part of the border, suddenly I saw a little man appear in the paint. It reminds me of an African shaman. I left it this way, sometimes you don’t have to think too much about certain things. This vacation did had some sort of a spiritual mood, probably fed by all the books I (co instantly) took with me. In a environment that is so quiet and beautiful, with a gorgeous view like a soft snowy mountain, while you are sitting on your terrace enjoying the sun….you start to think about a lot of things. Time for good …….again?

1 opmerking:

sharon young zei

Sounds like you had a very enlightening holiday.
I love the natural way you've followed the lines of the patterns on this fabric, it definitely has a surreal effect.