maandag 12 november 2012

Cabbage






 


Omdat ik die poederachtige kleuren van de lapjes uit de vorige mail zo mooi vond wilde ik soortgelijke stof gaan maken. Ik heb reeds gekleurde stof gepakt, die heb ik bewerkt met een sanitair cleaner die redelijk veel bleek bevat. Daar ben ik per toeval achter gekomen, ik was de douche aan het schoonmaken en zette de fles even naast me neer op en donkerblauwe handdoek :-( Heel verradelijk spul dus want je ruikt met schoonmaken totaal geen bleek. Ik moet ook maar niet te vaak schoonmaken geloof ik, er gaat altijd wel iets mis :-) In ieder geval, toen zat er op sommige plaatsen helemaal geen kleur meer, het bleekproces leek bijna niet te stoppen wat ik ook probeerde. Volgende stap werd dus logischer wijs weer in kleuren, hiervoor heb ik eerst wat aquarel verf verdund en op mijn print plaat gegoten. Ik heb maar hier en daar een klein beetje gedept want ik wilde niet dat er ineens weer heel veel kleur opzat. Verder had ik nog een half stuk spitskool liggen en dat heb ik gebruikt om er wat gemarmerd effect in te krijgen. Spitskool kun je heel goed als printblok gebruiken, het blijft wel meer dan een week goed. Hierna heb ik wat donkere motieven er op aangebracht en ze machinaal geborduurd. Een hoop werk dus voor zo'n klein werkje, maar ik heb er ongeveer 20 tegelijk bewerkt en dan valt het eigenlijk weer wel mee. Het zijn allemaal unieke werkjes geworden.

Because I liked the powder colours from the fabric from my last post so much, I wanted to make more of this fabric. I took a hand dyed fabric and used some sanitary cleaner on it, that contained a lot of bleach. I find that out by incident, I was cleaning the shower and placed the bottle next to me on a blue towel :-( This stuff is really treacherous because you didn't smell bleach at all. I mustn't do much cleaning I think, there is always something going wrong :-) Anyway, on some places there wasn't any colour left, the bleaching seems unstoppable, and I really tried everything. Next step was adding colour again, I poured some diluted water colour paint on my printing plate and carefully dabbed my fabric in it, because I didn't want a lot of colour again. I also had a piece of cabbage left, and used that to get some marbling effect. Cabbage is really easy to use as a printing block, it stained good for more than a week. After that I added some darker prints on it and did some machine embroidery. A lot of work for such a small work, but I did 20 pieces in one session so that was  an advantage. The all turned out in one of a kind pieces.

 

2 opmerkingen:

Doreen G zei

These look fabulous Jacqueline and I really love the first one.

Christina zei

Er zit inderdaad een prahtige tekening in de stof